Klachtenregeling Librijn openbaar onderwijs

Sinds 1 augustus 1998 is de kwaliteitswet van kracht voor het primair onderwijs. Deze wet houdt onder andere in dat schoolbesturen verplicht zijn een klachtenregeling en een bijbehorende klachtencommissie te hebben.

Volgens de wetgeving kunnen klachten ingediend worden over gedragingen en/of het nalaten daarvan, door alle bij de school betrokken personen. Het is echter niet zo dat iedere klacht volgens de klachtenregeling verloopt. Veruit de meeste klachten ten aanzien van de dagelijkse gang van zaken in de school worden in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, medewerkers en schoolleiding naar tevredenheid opgelost. Indien dat, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling van Librijn.

De klachtenregeling van Librijn vermeldt op welke wijze een klacht kan worden ingediend en welke procedure wordt gehanteerd. Klik hier voor de website.

Binnen Librijn wordt er naar gestreefd om klachten zoveel mogelijk op te lossen door in gesprek te gaan met elkaar. Heeft u een klacht met betrekking tot het onderwijs of uw kind, dan wendt u zich in eerste instantie tot de leerkracht. Samen met de leerkracht bespreekt u de situatie en komt u tot een oplossing. Mocht dit niet lukken, dan kunt u de integraal verantwoordelijk schoolleider van de school benaderen. Indien dit niet tot een oplossing leidt, dan kunt u een formele klacht richten aan het bestuur van Librijn t.n.v. de voorzitter van de interne klachtencommissie, e-mail: klachtencommissie@librijn.nl.

Librijn is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie (LKC) voor het onderwijs. Indien u van mening bent dat Librijn onjuist heeft gehandeld in een zaak die u betreft of uw klacht niet juist heeft afgehandeld, dan kunt u contact opnemen met deze commissie. Zij kunnen u adviseren over de te nemen stappen. Op de website van het LKC (www.onderwijsgeschillen.nl), kunt u ook nadere informatie vinden.