Junior medezeggenschapsraad (JMR)

Onze JMR bestaat uit leerlingen van groep 5 tot en met 8. Uit elke groep zit er één leerling in de JMR. Ongeveer zes keer per jaar vergaderen ze samen met de schoolleider.

Tijdens deze vergaderingen praten de kinderen over wat er goed gaat op school en wat er beter kan. Ze bespreken ideeën die hun klasgenoten hebben ingebracht of onderwerpen die de schoolleider aandraagt. Denk bijvoorbeeld aan hoe leerlingen met elkaar omgaan of de verkeersveiligheid rondom de school. De JMR-leden bespreken deze onderwerpen daarna ook weer met hun klasgenoten en soms zelfs met de jongere kinderen in de onderbouw. Wat er uit de vergaderingen komt, wordt vervolgens meegenomen naar het team van de school en de gewone MR (klik hier).

Elke schooljaar worden er weer nieuwe leerlingen gekozen voor de JMR.

Waarom vinden wij de JMR belangrijk?

• Betrokkenheid en invloed: Door mee te denken en beslissen voelen kinderen zich meer betrokken bij de school. Ze leren dat hun mening ertoe doet.
  • Leren hoe democratie werkt: De kinderen ervaren hoe vergaderingen verlopen, hoe je samen tot beslissingen komt en hoe je je mening kunt delen op een respectvolle manier.
  • Iedereen krijgt een stem: Kinderen van groep 5 t/m 8 krijgen de kans om hun ervaringen en ideeën te delen, zodat de school beter aansluit bij wat zij belangrijk vinden.
  • Samen problemen oplossen: Door samen te praten, leren de kinderen om oplossingen te bedenken voor zaken die spelen op school.
  • Rolmodellen: De kinderen in de JMR kunnen een voorbeeld zijn voor hun medeleerlingen. Ze laten zien dat je samen echt iets kunt veranderen.
  • School verbeteren: Omdat de kinderen goed weten wat er speelt, kunnen zij helpen de school een betere en fijnere plek te maken.

Door de JMR leren kinderen niet alleen mee te denken en te beslissen, maar groeien ze ook als persoon. We vinden het belangrijk dat kinderen actief meedoen, want dat zorgt ervoor dat ze verantwoordelijk leren zijn en zich gehoord voelen.