Hoofdluis: Wat U Moet Weten

Wat is hoofdluis?

Hoofdluis is een kleine parasiet die leeft van mensenbloed. Deze beestjes houden van warme, behaarde plekjes zoals achter de oren, in de nek of onder een pony. Een volwassen hoofdluis is ongeveer zo groot als een sesamzaadje en heeft een grijsblauwe kleur, maar na het opzuigen van bloed verandert deze in roodbruin. Hoofdluizen van dieren, zoals honden, kunnen niet overleven op mensen en andersom.

De eitjes van de hoofdluis, neten genoemd, zijn ongeveer 1 millimeter groot en grijswit of doorzichtig. Ze lijken op roos, maar in tegenstelling tot roos zitten neten stevig vast aan de haren. Levendige neten vind je meestal binnen 2 cm van de haarwortel. Hoofdluizen kruipen snel en kunnen zich snel verspreiden. Een hoofdluis legt dagelijks 5 tot 6 eitjes en leeft ongeveer een maand. Daarom is het belangrijk om snel te handelen bij een besmetting.

Wat doen wij op school?

Na elke vakantie en bij meldingen controleren wij alle kinderen op hoofdluis. Als er hoofdluis wordt gevonden, controleren we de hele groep na 2 à 3 weken opnieuw om verdere verspreiding te voorkomen.

De controles worden uitgevoerd door een speciaal luizenteam van ouders, buiten de klas, zodat dit rustig kan gebeuren. Het team gebruikt een checklist en zorgt ervoor dat alles soepel verloopt.

Als er hoofdluis wordt geconstateerd, krijgt het kind een brief mee naar huis met instructies voor behandeling. Soms worden ouders gebeld als een kind naar huis moet. Ons stappenplan wordt in gang gezet en het luizenteam houdt alles bij in een speciaal dossier. Het is belangrijk om te weten dat ouders van het luizenteam zelf niet bellen; dit gebeurt altijd door de administratief medewerkster, leerkracht of directie.

Hoofdluis is geen reden tot paniek. Het heeft niets te maken met schone of vieze haren, brengt geen ziektes over, maar kan wel voor jeuk zorgen. Door krabben kunnen er huidinfecties ontstaan.

Wat kunt u doen bij hoofdluis?

Hoofdluizen verspreiden zich voornamelijk via direct haarcontact. Volgens het RIVM is er geen sluitend bewijs dat ze via kleding of meubels overstappen. Het is daarom niet nodig om alle spullen te wassen als er hoofdluis is geconstateerd.  Ook het gebruik van een luizencape of luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van de verspreiding van hoofdluis.

Wat wel belangrijk is? Kammen, kammen en nog eens kammen! Controleer het haar van alle gezinsleden regelmatig bij goed daglicht, vooral achter de oren. Gebruik een metalen luizenkam en kam boven een wit papier of laken om te zien of er luizen of neten zijn. Herhaal dit elke dag, vooral 's ochtends, gedurende minimaal twee weken, ook als je geen nieuwe luizen vindt. Pas als alle gezinsleden meer dan twee weken vrij zijn van luizen en neten, ben je zeker dat de hoofdluis verdwenen is.

Er zijn ook speciale antihoofdluismiddelen beschikbaar. Gebruik bij voorkeur een middel met dimeticon, omdat hier geen resistentie tegen mogelijk is (het verstikt de luis). Gebruik naast het middel altijd minimaal twee weken de uitkammethode (zoals hierboven staat omschreven). Zo bent u er zeker van dat alle luizen en neten verwijderd zijn.

Samen bestrijden we hoofdluis

Met uw hulp kunnen we hoofdluis effectief bestrijden en ervoor zorgen dat onze school een gezonde omgeving blijft voor alle leerlingen. Bedankt voor uw medewerking!

Meer informatie over hoofdluis en de bestrijding ervan vindt u op de website van het RIVM.