Kunst, cultuur en creatieve lessen

In de drukke wereld van het onderwijs is er één aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar dat van onschatbare waarde is voor de ontwikkeling van leerlingen: creatieve vorming en kunstonderwijs. Creatieve vakken zijn niet alleen leuk; ze versterken de leerervaring en bevorderen ook belangrijke vaardigheden zoals kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Door kunst en creativiteit een prominente plek te geven in het onderwijs, helpen we leerlingen niet alleen om beter te presteren in andere vakken, maar ook om zich te ontwikkelen tot zelfverzekerde en veelzijdige individuen.

Stichting Trias - centrum voor kunsten

 

Naast de aandacht die onze eigen leerkrachten besteden aan creatieve vorming, krijgen alle groepen wekelijks les van een vakdocent van Stichting Trias.

 

Trias is het centrum voor de kunsten in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, waar kunst echt beleefd wordt. Ze zijn actief zowel in de vrije tijd als in het onderwijs, en bieden een breed scala aan kunst- en cultuurcursussen voor kinderen, jongeren en volwassenen.

 

Een vakdocent brengt expertise en specialisatie mee, waardoor leerlingen hoogwaardige instructie en begeleiding krijgen in kunst en creativiteit. Hun enthousiasme inspireert en motiveert leerlingen, wat leidt tot een grotere betrokkenheid bij de lessen. Vakdocenten helpen leerlingen niet alleen hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen, maar ook hun sociale en emotionele competenties, zoals samenwerking en zelfexpressie. Ze integreren kunst effectief in het curriculum en zorgen voor aandacht voor diversiteit, zodat alle leerlingen kunnen profiteren. Door hun inzet ontdekken en ontwikkelen leerlingen hun talenten, wat bijdraagt aan hun algehele groei en voorbereiding op de toekomst.

 

Elke periode staat een specifieke leerlijn centraal, die 7 tot 10 weken duurt:

  • Theater: Leerlingen ontdekken spelenderwijs de wereld om hen heen door te experimenteren met rollen en gebeurtenissen, zowel realistisch als niet-realistisch. Dit helpt hen om expressief te zijn en sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen.

  • Beeldend: Hier leren leerlingen betekenis geven aan beeldende kunst door zelf creatief bezig te zijn en te praten over kunstwerken. Ze gebruiken verschillende materialen en technieken om hun eigen ideeën vorm te geven.

  • Dans: De natuurlijke bewegingsdrang van leerlingen wordt gestimuleerd, waarbij ze onderzoek doen naar thema's en emoties door middel van dans. Ze verkennen verschillende dansstijlen en reflecteren op hun eigen dans en die van anderen.

  • Muziek: Kinderen worden op allerlei manieren betrokken bij muziek, van zelf muziek maken tot luisteren naar diverse muziekstijlen. Ze ontwikkelen hun muzikale vaardigheden en leren over muziek als onderdeel van cultuur, ook uit andere tijden en culturen.

  • Muziektechnologie: Leerlingen leren hun muzikale vaardigheden om te zetten in eigen muziekproducties met behulp van tablets of laptops. Ze componeren en leren kritisch luisteren naar hun eigen werk en dat van anderen.

  • Kunst & Technologie: In samenwerking met Trias verkennen we hoe technologie kan worden ingezet in beeldende kunstlessen, om zo de creatieve producten nog levendiger te maken.

Voor meer informatie over Trias kunt u terecht op hun website.

 

 

Kunstgebouw

Kunst is niet alleen leuk om zelf te creëren, maar ook om van te genieten. Via het Kunstgebouw krijgen alle groepen ieder schooljaar de kans om een voorstelling te bezoeken of lessen op school te volgen.

 

In het schooljaar 2024-2025:

  • Groep 1 en 2: "Monsieur Carton" – film – op onze school
  • Groep 3 en 4: "Verloren Zaken" – theater – voorstelling in de Rijswijkse Schouwburg
  • Groep 5 en 6: "De Wolf is Terug" – verteltheater – voorstelling in de Rijswijkse Schouwburg
  • Groep 7 en 8: "News" – theater – voorstelling in de Rijswijkse Schouwburg