Huiswerk

Op onze basisschool hechten we waarde aan het geven van huiswerk, omdat dit bijdraagt aan de zelfstandigheid van onze leerlingen. Huiswerk helpt hen niet alleen om de leerstof beter te verwerken en onthouden, maar het biedt ook de mogelijkheid om hun kennis te verdiepen. Bovendien bereidt huiswerk hen voor op toekomstige lessen en leert het hen plannen, wat essentieel is voor het vervolgonderwijs.

Wij beginnen met huiswerk vanaf groep 3 en willen dit in een doorgaande lijn aanbieden. Dat betekent dat we geleidelijk de hoeveelheid en de inhoud van het huiswerk opbouwen, zodat het aansluit bij de ontwikkeling van de kinderen.

Voor het huiswerk geldt dat het het meest effectief is wanneer het aansluit bij de stof die al in de klas is behandeld. Het moet haalbaar zijn en rekening houden met de leeftijd van de leerlingen. We hanteren hierbij een algemene regel van ‘10 minuten per leerjaar’. Het is ook belangrijk dat leerlingen thuis de juiste begeleiding krijgen, zodat ze met eventuele problemen zelf leren omgaan.

Van ouders en verzorgers verwachten we een positieve houding ten opzichte van huiswerk. Het is de verantwoordelijkheid van het kind om het huiswerk te maken, maar ouders kunnen een ondersteunende rol spelen. Dit houdt in dat zij zorgen voor een rustige plek om te werken, helpen bij het plannen van het huiswerk op geschikte momenten, en ondersteuning bieden waar nodig. Als ouders problemen ervaren bij het begeleiden van hun kind of als ze het huiswerk te belastend vinden, kunnen ze altijd contact opnemen met de leerkracht.

We willen ook graag benadrukken dat er in de eerste week na elke vakantie geen huiswerk of leertoetsen worden gegeven. Daarnaast kan het voorkomen dat individuele leerlingen extra huiswerk krijgen, bijvoorbeeld bij remedial teaching of andere vormen van begeleiding. Dit wordt altijd gecommuniceerd met de ouders.

Voor kinderen die deelnemen aan speciale programma's, zoals het WBS-lab of Rekenen XL, kan aanvullend huiswerk worden meegegeven. Dit huiswerk biedt extra oefenmomenten en helpt hen bij het leren plannen, aangezien zij vaak sneller klaar zijn met het reguliere huiswerk.

Op deze manier willen we ervoor zorgen dat huiswerk een waardevolle aanvulling is op het onderwijs en bijdraagt aan de ontwikkeling van onze leerlingen.

Bij protocollen en procedures kunt ons hele protocol vinden.