Wat als je de leerstof moeilijk vindt?

Elk kind is uniek en leert op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Soms merken ouders of wij als school dat een kind de leerstof op school moeilijk vindt en het leren niet vanzelf gaat. Dit kan zorgen voor frustratie, onzekerheid, en minder zelfvertrouwen bij het kind.

 

Op onze school vinden we het belangrijk dat elk kind zich veilig en begrepen voelt, en de juiste ondersteuning krijgt die past bij zijn of haar behoeften. We weten dat het niet altijd makkelijk is als het kind moeite heeft met leren.

Ondersteuning in de klas

Onze leerkrachten geven alle kinderen in de klas een basisinstructie. Dit is een uitleg aan de hele groep, met duidelijke voorbeelden en samen oefenen. Als een kind meer hulp nodig heeft, geven we extra uitleg aan individuele kinderen en/of in een klein groepje kinderen aan de instructietafel. Hier wordt meer uitleg gegeven, met extra voorbeelden, materialen en begeleiding. Deze groepjes bestaan meestal uit 1 tot 4 kinderen.

 

Ondersteuning buiten de klas

Als een kind nog meer hulp nodig heeft, bieden we ook ondersteuning buiten de klas aan:

  • Onderwijsassistent: juf Carola helpt individuele kinderen en kleine groepjes kinderen buiten de klas, met de lesstof die moeilijk is. Dit duurt ongeveer een half uur per keer.
  • Externe remedial teacher (RT'er): juf Monique helpt kinderen met complexere leerproblemen. Ze onderzoekt welke onderdelen van de leerstof lastig zijn en biedt gerichte hulp. Deze ondersteuning duurt meestal tussen de 6 en 10 weken. Daarna wordt de hulp of gestopt of wordt deze overgenomen door de groepsleerkracht en/of Carola.

 

Als extra hulp nodig is

Soms is de hulp die we binnen de school kunnen bieden niet voldoende. In dat geval kunnen we advies vragen aan externe specialisten, zoals de adviseur van het samenwerkingsverband, de schoolmaatschappelijk werker of een jeugdconsulent. Het kan zijn dat wij extra geld ontvangen van het samenwerkingsverband om de leerling te begeleiden (arrangement). Soms is er een onderzoek nodig om de educatieve behoeften in kaart te brengen. 

 

Wat als er nog meer nodig is?

Mocht ondanks het uitvoeren van de adviezen, de leerling nog steeds vastlopen, dan zoeken we samen met u naar andere mogelijkheden, zoals een andere basisschool, speciaal basisonderwijs (SBO), of speciaal onderwijs (SO).

 

Ouders kunnen hun kind niet zomaar aanmelden bij een SBO of SO. Er is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig voor deze scholen. Een TLV kan alleen aangevraagd worden via onze school. Dit doen wij bij het samenwerkingsverband SPPOH. In een multidisciplinair overleg (MDO) wordt bekeken of of de leerling aan de criteria voldoet. Uiteindelijk moet de directeur van het samenwerkingsverband haar goedkeuring geven voor de TLV. 

 

Doorverwijzen naar het SBO of SO doen wij niet vaak. In de afgelopen vijf jaar is er één leerling doorverwezen naar het SBO. 

 

Kijk bij het kopje leerlingenzorg voor meer uitleg over het MDO en POZO.