Wat als je ondersteuning nodig hebt bij gedrag of de sociaal emotionele ontwikkeling?

Op onze basisschool vinden we het belangrijk dat elke leerling zich prettig voelt en goed kan functioneren, zowel op sociaal-emotioneel gebied als in zijn of haar gedrag en bij de ontwikkeling van executieve functies. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft op dit gebied, bieden wij verschillende mogelijkheden.

 

We hebben een gedragsspecialist op school die leerkrachten ondersteunt in het omgaan met gedragsuitdagingen van leerlingen. Voor kinderen die last hebben van faalangst, bieden we faalangsttrainingen aan om hen te helpen meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

 

Daarnaast werken we nauw samen met onze schoolmaatschappelijk werker (smw). Zij biedt begeleiding aan leerlingen die bijvoorbeeld moeite hebben met het aangaan van vriendschappen, grenzen stellen of omgaan met emoties. Klik hier voor meer informatie over onze SMW’er. 

 

Als er intensievere ondersteuning nodig is, kunnen de jeugdconsulent van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en/of de jeugdverpleegkundige van de Jeugd en Gezondheidzorg (JGZ) betrokken worden. Deze consulent helpt bij het vinden van passende zorg buiten de school.

 

Tot slot werken we samen met een adviseur van het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Deze adviseur helpt ons om ervoor te zorgen dat ieder kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft, binnen of buiten de klas.



Wat als de ondersteuning op school niet voldoende is?

Het kan voorkomen dat de ontwikkeling van de leerling, ondanks alle gegeven ondersteuning, stagneert of dreigt te stagneren.  Het kan ook voorkomen dat het gedrag dat de leerling laat zien een te grote negatieve invloed heeft op het leren en het welzijn van de groep waarin hij/zij zit. 

 

We kunnen onze hulpvraag bespreken met onze ketenpartners (adviseur passend onderwijs, schoolmaatschappelijk werker, jeugdconsulent, jeugdverpleegkundige, leerplichtambtenaar). Hiervoor hebben we twee soorten overleg: POZO (preventief overleg zorg en onderwijs) en het MDO (multidisciplinair overleg).

Kijk bij het kopje leerlingenzorg voor meer uitleg over het MDO en POZO. 

Mocht ondanks het uitvoeren van de adviezen, de leerling nog steeds vastlopen, dan zoeken we samen met u naar andere mogelijkheden, zoals een andere basisschool, speciaal basisonderwijs (SBO), of speciaal onderwijs (SO).

 

Ouders kunnen hun kind niet zomaar aanmelden bij een SBO of SO. Er is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig voor deze scholen. Een TLV kan alleen aangevraagd worden via onze school. Dit doen wij bij het samenwerkingsverband SPPOH. In een multidisciplinair overleg (MDO) wordt bekeken of of de leerling aan de criteria voldoet. Uiteindelijk moet de directeur van het samenwerkingsverband haar goedkeuring geven voor de TLV. 

 

Doorverwijzen naar het SBO of SO doen wij niet vaak. In de afgelopen vijf jaar is er één leerling doorverwezen naar het SBO. 

 

Protocol grensoverschrijdend gedrag, schorsen en verwijderen

Grensoverschrijdend gedrag komen we overal in de maatschappij tegen. Gelukkig gebeurt dit niet vaak, maar ondanks de vele preventieve maatregelen die we op onze school treffen, kan het ook hier gebeuren.

 

Grensoverschrijdend gedrag omvat alle woorden en daden die het gevoel van veiligheid van anderen schaden. Het is een vorm van (a)sociaal gedrag die wij op school serieus nemen en aanpakken.

 

Daarom hebben we afspraken gemaakt om te zorgen voor een sociaal veilig klimaat op school. Alle leerkrachten hanteren dezelfde basisregels en besteden aandacht aan goed sociaal gedrag. Door deze regels duidelijk te maken, kunnen kinderen en volwassenen elkaar aanspreken wanneer er ongewenste situaties ontstaan. We moedigen elkaar aan om steun en respect te tonen, zodat alle kinderen met plezier naar school kunnen gaan. Het is belangrijk dat ieder kind zich vrij en veilig voelt, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

 

In uitzonderlijke gevallen kan het schoolbestuur besluiten een leerling te schorsen of te verwijderen. Dit proberen we altijd te voorkomen door preventief te werken (zie het kopje 'pedagogisch handelen'). Voor situaties waarin schorsing of verwijdering toch nodig is, hebben we een protocol opgesteld dat voor iedereen inzichtelijk is. Klik hier om dit protocol te bekijken.