Leren in de kleutergroepen: een stevige basis voor de toekomst

Veel ouders vragen zich af: leren kinderen in de kleutergroep wel iets? Ze krijgen geen toetsen en lijken vooral lekker te spelen. Maar niets is minder waar! In de kleutergroepen wordt spelenderwijs de basis gelegd voor het verdere schoolse leren vanaf groep 3.

Hoewel er geen toetsen zijn zoals in de hogere groepen, leren kinderen juist veel door middel van thema’s, bewegen, activiteiten en spel.

Thema’s in de kleutergroep

In de kleutergroepen werken we met thema’s uit de methoden ‘Kleuterplein’ of ‘Kleuteruniversiteit’, aangevuld met actuele thema’s zoals de seizoenen, Sinterklaas, Kerst, Pasen, enzovoorts. Een thema duurt enkele weken. We houden u via een themabrief op de hoogte van het aankomende thema. In deze brief staat wat het thema inhoudt, welke leerdoelen we behandelen (bijvoorbeeld tellen, meten, begrippen), en welke letters centraal staan. U ontvangt ook tips om thuis met het thema aan de slag te gaan, evenals een woordenlijst met de belangrijkste woorden die uw kind leert. Zo kunt u eenvoudig volgen waar uw kind op school mee bezig is en wat er geleerd wordt.

De speelhoeken en activiteiten, zowel vrij als verplicht, sluiten aan op het thema, zodat uw kind in een rijke leeromgeving op ontdekking kan gaan.

Wat leert uw kind in de kleuterklas?

De kleutertijd is een belangrijke fase waarin uw kind grote stappen zet, zowel sociaal-emotioneel als op het gebied van taal en rekenen. In groep 1 ligt de nadruk op het uitbreiden van de woordenschat, gespreksvaardigheden en het herkennen van klanken, bijvoorbeeld door rijmspelletjes. In groep 2 leren kinderen letters schrijven en oefenen ze met cijfers, tellen en eenvoudige rekenvaardigheden, zoals het begrijpen van hoeveelheden en het ordenen van voorwerpen op grootte en kleur.

Naast taal en rekenen besteden we veel aandacht aan bewegingsonderwijs en kunstzinnige vorming, waar uw kind leert klimmen, balanceren, zingen, schilderen en nog veel meer.

Structuur en sociaal-emotionele ontwikkeling

Structuur is erg belangrijk in de kleutergroepen. Uw kind leert omgaan met regels, samenwerken met andere kinderen en zichzelf verbaal uiten. Ook onderwerpen als vriendschap, familie en de natuur komen aan bod.

Zelfredzaamheid bij kleuters

Een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van kleuters is het vergroten van hun zelfredzaamheid. Dit betekent dat kinderen zichzelf moeten kunnen aan- en uitkleden, bijvoorbeeld wanneer ze gym hebben, en zelfstandig naar de wc moeten kunnen gaan. Deze vaardigheden dragen bij aan hun gevoel van zelfstandigheid en zelfvertrouwen.

Het stimuleren van zelfredzaamheid is belangrijk, omdat het kinderen helpt om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen handelingen. Daarnaast zorgt het ervoor dat ze zich comfortabeler voelen in situaties waarin ze zelf beslissingen moeten nemen of iets zonder directe hulp van de leerkracht moeten doen. We moedigen ouders aan om thuis te oefenen met deze vaardigheden, zodat uw kind zich op school zekerder en zelfstandiger voelt.

Ontwikkelingsvolgsysteem

Om de ontwikkeling van uw kind goed te volgen, gebruiken we het systeem 'Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind' van Parnassys. Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling van uw kind in kaart te brengen en het onderwijs daarop af te stemmen. We observeren dagelijks en registreren deze observaties op vaste momenten in het systeem. Zo hebben we steeds een helder beeld van de voortgang van uw kind, zowel ten opzichte van zichzelf als van leeftijdsgenoten.

De eerste drie maanden vinden we het vooral belangrijk dat uw kind zich fijn voelt in de klas. De doelen in deze periode zijn:

• Uw kind neemt zonder moeite afscheid van ouders.
  • Uw kind komt met plezier naar school (zonder angst).
  • Uw kind zoekt uit zichzelf contact met de leerkracht.
  • Uw kind zoekt contact met klasgenoten.
  • Uw kind doet verbaal of non-verbaal mee aan kringactiviteiten.

Na deze periode beginnen we met het observeren van de doelen uit het systeem 'Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind'. Per half jaar werken we met passende doelen voor de leeftijd van de kinderen.

De ontwikkelgebieden die we observeren, zijn:

• Spel
  • Motoriek
  • Taal
  • Rekenen
  • Sociaal-emotioneel functioneren

Themaplannen

Voor elk thema maken de leerkrachten een themaplan, waarin activiteiten en doelen zijn vastgelegd. Kinderen die extra uitdaging of hulp nodig hebben, worden hierin specifiek geregistreerd.

Naar groep 3

De overstap van groep 2 naar groep 3 is een belangrijke stap waarin uw kind intensiever aan de slag gaat met lezen, schrijven en rekenen. We bereiden uw kind goed voor op deze overgang door naar de totale ontwikkeling te kijken.

Enkele voorbeelden van doelen die uw kind aan het eind van groep 2 moet beheersen:

• Uw kind kan doortellen vanaf willekeurige getallen tot 20: u zegt 8 en uw kind telt door 9, 10, 11, enzovoort.
  • Uw kind kan eenvoudige splitsproblemen oplossen tot 8: bijvoorbeeld, als u 8 knikkers heeft en er 5 in uw rechterhand doet, kan uw kind zeggen dat er 3 in uw linkerhand zitten.
  • Als u de letterklanken v – i – s zegt, kan uw kind het woord 'vis' maken, en dit ook andersom.
  • Uw kind herkent de begin- en eindklank van een woord. U zegt bijvoorbeeld: “Wat hoor je aan het begin van het woord 'maan'?” Uw kind zegt: “Mmmmmmm.”
  • Uw kind kan in gesprek een mening geven en deze onderbouwen met argumenten.
  • Uw kind kan fijne motorische bewegingen maken vanuit de pols.
  • Uw kind heeft vanaf 6 jaar een goede pengreep.
  • Uw kind voert meerdere taken achter elkaar uit.
  • Uw kind benoemt eigen vaardigheden en kwaliteiten.

Wilt u alle doelen van groep 1 en 2 inzien? Hier kunt u ze downloaden.