Identiteit - openbaar onderwijs

De Wethouder Brederodeschool is een openbare school. Dit betekent dat we openstaan voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, geloof of levensovertuiging. Dit verwachten wij ook van de ouders en verzorgers.

We vinden het belangrijk dat ieder kind zichzelf kan zijn en respectvol met anderen omgaat. Door samen te leren in een diverse omgeving, bereiden we kinderen voor op een samenleving waarin iedereen een plek heeft.

Dit zijn de kernwaarden van openbaar onderwijs:

Gelijkwaardigheid

Op onze school is iedereen welkom. Hoeveel we ook van elkaar verschillen, iedereen heeft recht op gelijke kansen, een gelijke stem en gelijke behandeling. Ieder kind is evenveel waard.

Vrijheid

Op onze school kun je jezelf zijn en je eigen stem laten horen. We leren kinderen zelfstandig en kritisch denken, verantwoordelijkheid te nemen en rekening te houden met de vrijheid van anderen.

Ontmoeting

Op onze school leren we van elkaars verschillen. We zijn nieuwsgierig naar het verhaal van de ander, dragen zorg voor elkaar en onze omgeving. Op school ontmoet je de hele wereld.

De openbare school is dé plek waar verhalen samenkomen. Kinderen leren niet alleen nieuwe verhalen kennen, maar ontwikkelen ook hun eigen verhaal, in relatie met anderen. Vanuit gelijkwaardigheid en vrijheid ontmoeten we elkaar en creëren we samen een veilige en inspirerende omgeving voor ieder kind.