Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is er voor alle kinderen, jongeren en hun (aanstaande) ouders/opvoeders. U kunt bij de JGZ terecht voor gratis advies, voorlichting en ondersteuning bij gezond opgroeien en opvoeden. Daarnaast geeft de JGZ vaccinaties en volgt de ontwikkeling van uw kind van -9 maanden (al tijdens de zwangerschap) tot de leeftijd van 18 jaar.

Wat doet de JGZ op de basisschool?

Wanneer uw kind naar de basisschool gaat, neemt het aantal bezoeken aan het consultatiebureau af. Toch blijft de JGZ de groei en ontwikkeling van uw kind volgen, om eventuele gezondheidsproblemen tijdig op te sporen. Preventie is immers beter dan genezen.

Vaccinatie voor 4-jarigen

Op 4-jarige leeftijd krijgt uw kind één DKTP-vaccinatie. Hiermee is uw kind voorlopig goed beschermd tegen een aantal infectieziekten.

Spraak- en taalonderzoek voor 5-jarigen

Als uw kind 5 jaar is, wordt er een spraak- en taalonderzoek uitgevoerd om te achterhalen of er problemen zijn met spreken, luisteren, taal, stem of mondgedrag. Voor dit onderzoek ontvangt u een vragenlijst. De logopedist onderzoekt uw kind alleen als u op de vragenlijst aangeeft dat u daarvoor toestemming geeft. Dit onderzoek wordt alleen uitgevoerd als u of de leerkracht aangeeft dat er vragen of zorgen zijn over de spraak- en taalontwikkeling. Aan de hand van de vragenlijst wordt bepaald of het onderzoek nodig is.

Onderzoek in groep 2

Als uw kind ongeveer 5 jaar is, ontvangt u een uitnodiging voor een preventief onderzoek naar de gezondheid. Via de school ontvangt u een vragenlijst over de gezondheid en ontwikkeling van uw kind, die u van tevoren invult. Tijdens het onderzoek wordt uw kind gemeten en gewogen door de assistente. Naast de groei onderzoekt zij ook de ogen en oren. De jeugdarts voert een lichamelijk onderzoek uit, waarbij wordt gekeken naar de houding en motoriek. Het bezoek duurt ongeveer 50 minuten.

Vaccinatie voor 9-jarigen

Wanneer uw kind 9 jaar is, krijgt hij of zij twee vaccinaties. Hiermee is uw kind goed beschermd tegen een aantal infectieziekten.

Onderzoek in groep 7

In groep 7 geeft een jeugdverpleegkundige een gezondheidsles in de klas. De les behandelt onderwerpen zoals puberteit, hygiëne, pesten en leefstijl. Na de les vindt een individueel onderzoek plaats. De jeugdverpleegkundige meet de lengte en het gewicht en voert een gesprek met uw kind over zaken die hem of haar bezighouden. Hoe gaat het op school, met vrienden, thuis en met de gezondheid? Na afloop ontvangt uw kind een brief met de bevindingen. Bij bijzonderheden bespreekt de jeugdverpleegkundige samen met u wat nodig is voor een goed vervolg.

Om een goed beeld te krijgen van de gezondheid en ontwikkeling van uw kind, maken wij gebruik van een vragenlijst. Via deze vragenlijst horen wij graag van u of er aandachtspunten zijn waar wij rekening mee moeten houden bij het onderzoek.

Vaccinatie tegen diverse soorten kanker

Vanaf 10 jaar krijgt elk kind een oproep voor de HPV-vaccinatie. Met twee prikken is uw kind optimaal beschermd.

Contactgegevens JGZ

Klik hier