Leerlingzorg

We vinden leerlingenzorg heel belangrijk. Dit helpt niet alleen bij leerprestaties van leerlingen, maar ook bij hun welzijn en persoonlijke groei. Hier zijn enkele redenen waarom we leerlingenzorg zo belangrijk vinden:
  • Door goed op onze leerlingen te letten en te volgen, kunnen we problemen zoals leer- of ontwikkelingsachterstanden snel herkennen. Zo kunnen we op tijd hulp bieden en zorgen dat deze problemen niet groter worden.
  • We willen een school zijn waar alle kinderen zich welkom voelen, ongeacht hun achtergrond of leerbehoeften. We proberen iedereen gelijke kansen te geven.
  • We kijken naar wat elk kind nodig heeft en proberen daar zo goed mogelijk op in te spelen. Zo krijgt iedereen de kans om het beste uit zichzelf te halen.
  • Door extra hulp en begeleiding kunnen kinderen beter leren. Hierdoor halen ze resultaten die bij hen passen, ook als ze meer uitdaging of juist wat extra hulp nodig hebben.
  • We letten niet alleen op hoe goed kinderen leren, maar ook op hoe ze zich voelen. We willen dat kinderen zich veilig en gehoord voelen op school.

Basisondersteuning voor kinderen

Basisondersteuning binnen passend onderwijs is de ondersteuning die alle scholen binnen ons samenwerkingsverband SPPOH minimaal moeten bieden aan leerlingen met specifieke behoeften. Wat er onder de basisondersteuning valt, wordt bepaald door SPPOH en alle schoolbesturen. Klik hier voor de website van SPPOH voor meer informatie. 

 

Onder basisondersteuning vallen zaken, zoals hulp bij dyslexie (moeite met lezen), dyscalculie (moeite met rekenen), eenvoudige gedragsproblemen en hulp voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Als we vragen hebben over de zorg voor een kind, kunnen we advies vragen aan het POZO (preventief overleg zorg en onderwijs). Hierin bespreken we samen met een adviseur en andere zorgverleners wat het beste is voor het kind. Dit doen wij anoniem (zonder de naam van uw kind te noemen). 

 

Extra ondersteuning

Soms hebben kinderen meer hulp nodig dan we binnen de basisondersteuning kunnen bieden. Dan spreken we van extra ondersteuning. We bespreken deze gevallen in een MDO (multidisciplinair overleg), samen met ouders en verschillende zorgverleners. Samen kijken we wat het kind nodig heeft en welke stappen we kunnen nemen. Dat kan bijvoorbeeld extra hulp op school zijn, of een speciaal onderwijsarrangement waarbij we extra geld krijgen om het kind te helpen. Soms is het beter als een kind naar een andere school gaat, bijvoorbeeld een school voor speciaal (basis) onderwijs.

 

Voor kinderen die extra hulp krijgen, maken we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Hierin beschrijven we hoe we hen het beste kunnen ondersteunen en wat de ouders hierbij kunnen verwachten.



Beleid en ons schoolondersteuningsprofiel

Iedere basisschool moet een schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben. Hierin staat welke soorten hulp en ondersteuning we kunnen bieden en wat onze sterke punten en grenzen zijn. Ouders kunnen dit profiel gebruiken om te zien wat we op school kunnen bieden en welke verwachtingen ze mogen hebben. Ons SOP vind u bij de downloads op onze website.

 

We hebben ook beleid en protocollen voor verschillende onderwerpen, zoals dyslexie, pesten, taal en rekenen. Deze zorgen ervoor dat iedereen op school weet wat de regels zijn en hoe we met bepaalde situaties omgaan.

 

Hoe volgen wij de ontwikkeling van onze leerlingen? 

Bij de jongste kinderen volgen we hun ontwikkeling met ‘Leerlijnen Jonge Kind’. De leerkrachten kijken hoe de kinderen spelen en leren. Zij passen hun lessen daarop aan. Vanaf groep 3 gebruiken we methodetoetsen en Cito-toetsen om te zien hoe goed de kinderen leren. We gebruiken deze resultaten om onze lessen beter af te stemmen op wat de kinderen nodig hebben. We kijken niet alleen naar de schoolprestaties, maar ook naar hoe de kinderen zich sociaal en emotioneel ontwikkelen.

 

Waarom vinden wij differentiëren belangrijk? 

Wij vinden het essentieel om te differentiëren binnen ons onderwijs. Het zorgt ervoor dat zoveel mogelijk kinderen op onze school kunnen blijven en er minder kinderen doorverwezen hoeven te worden naar het speciaal (basis) onderwijs. Differentiatie zorgt er ook voor dat kinderen passende leerresultaten halen en dat zorgt voor een betere motivatie bij de kinderen. Doordat kinderen succeservaringen kunnen opdoen, wordt het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van kinderen versterkt. Voor kinderen waarvoor het aanbod te makkelijk is, voorkomt het verveling of frustratie. 

 

Differentiëren: hoe doen we dat?

We vinden het belangrijk om in te spelen op de verschillen tussen kinderen, zodat iedereen de beste kans krijgt om te leren. Dit betekent dat we proberen te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen op onze school kunnen blijven, en dat ze de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Hierdoor zijn ze gemotiveerder en krijgen ze meer zelfvertrouwen.

 

In de klas geven we op drie niveaus uitleg:

  • Basisinstructie: dit is de gewone uitleg die alle kinderen krijgen. Het bevat alles wat ze moeten weten over een onderwerp.
  • Verkorte instructie: deze uitleg is korter en sneller. Dit is voor kinderen die het onderwerp al goed begrijpen of de leerstof snel oppakken.
  • Verlengde instructie: deze uitleg start na de basisinstructie en gaat dieper in op het onderwerp. Dit is voor kinderen die meer hulp nodig hebben om de lesstof goed te begrijpen.

 

Daarnaast hebben we materialen voor extra uitdaging en hulp in de klas. Voor kinderen die nog meer hulp nodig hebben, hebben we ook ondersteuning buiten de klas, zoals een onderwijsassistent en remedial teaching (voor leerlingen die de leerstof lastig vinden) of het WBS-lab (voor leerlingen die de leerstof te makkelijk vinden).

 

Groeps- en leerlingbesprekingen

Twee keer per jaar bespreken de leerkrachten de voortgang van de leerlingen met de intern begeleider (IB’er). We kijken dan hoe het met de klas en de individuele kinderen gaat en wat we kunnen doen om hen verder te helpen.

 

Groepsoverdracht

Aan het einde van het schooljaar bespreekt de oude leerkracht de groep met de nieuwe leerkracht. Zo kan de nieuwe leerkracht meteen goed aan de slag met de kinderen en kan de hulp en ondersteuning direct voortgezet worden.