Coöperatief Leren

Al jaren vinden wij het belangrijk dat kinderen leren samenwerken. Dit is namelijk belangrijk voor het bevorderen van hun persoonlijke, sociale en academische ontwikkeling. Bovendien is dit ook een belangrijke vaardigheid voor hun toekomst. Zowel op het vervolgonderwijs als op hun latere werkplek is teamwork vaak een belangrijk onderdeel.

Om goed te kunnen samenwerken heb je bepaalde vaardigheden nodig die je door middel van structureel coöperatief leren de kinderen kunt aanleren. Sinds 2009 integreren wij coöperatief leren in onze lessen.

Maar wat is nu het verschil tussen coöperatief leren en samenwerken?

• Samenwerken betekent dat kinderen in groepjes werken aan een gezamenlijke opdracht. Ze delen taken en praten met elkaar over hun ideeën. Dit kan nuttig zijn, maar zonder duidelijke structuur profiteren niet alle kinderen evenveel.
  • Coöperatief leren is een manier van lesgeven waarbij samenwerken goed georganiseerd is. Hierbij zijn er specifieke methodes en regels die ervoor zorgen dat elk kind actief meedoet en leert.Het zorgt ervoor dat alle kinderen actief en gelijkwaardig meedoen. Dit leidt tot betere schoolresultaten, meer ontwikkelde sociale vaardigheden en een positieve groepssfeer. Daarom is het vaak effectiever dan simpelweg kinderen laten samenwerken zonder duidelijke structuur.

Voordelen van coöperatief leren ten opzichte van alleen samenwerken:

• Gelijkheid en Verantwoordelijkheid:
    • Samenwerken: Kan leiden tot ongelijkheid. Sterkere kinderen nemen vaak de leiding, terwijl andere kinderen minder actief zijn.
    • Coöperatief leren: Zorgt ervoor dat elk kind een taak heeft en verantwoordelijkheid draagt, waardoor iedereen actief meedoet.
  • Sociale Vaardigheden:
    • Samenwerken: Er is weinig nadruk op het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
    • Coöperatief leren: Stimuleert het ontwikkelen van vaardigheden zoals luisteren, respectvol praten en samen beslissingen nemen.
  • Individuele Verantwoordingsplicht:
    • Samenwerken: Het is moeilijk te zien wie wat heeft bijgedragen, wat kan leiden tot kinderen die meeliften zonder echt bij te dragen.
    • Coöperatief leren: Elk kind wordt beoordeeld op zijn of haar eigen bijdrage, wat zorgt voor een eerlijke werkverdeling.
  • Betere Leerresultaten:
    • Samenwerken: Zonder structuur kunnen sommige kinderen minder leren.
    • Coöperatief leren: Onderzoek toont aan dat deze manier van werken leidt tot betere schoolresultaten, omdat alle kinderen actief meedoen en van elkaar leren.
  • Positieve Groepssfeer:
    • Samenwerken: Kan soms leiden tot ruzies of dat kinderen worden buitengesloten.
    • Coöperatief leren: Bevordert een positieve groepssfeer doordat het draait om samen successen behalen en vieren.

Coöperatief leren is een evidence-based onderwijsbenadering. Dit betekent dat er veel wetenschappelijk onderzoek is dat de effectiviteit ervan ondersteunt.